stamboomforum

Forum logoGenealogie software / GEDCOMs » Onderzoek notitie's (logs) opgelost



Profiel afbeelding

Heb een algemene vraag over onderzoek notitie's ('logs') . Waar en hoe houden jullie je onderzoek notitie's bij? 

Hebben jullie hier een apart stukje software voor? 

Doen jullie dit in b.v. een apart Word/Pages document?  Of houden jullie dit bij in de software welke jullie gebruiken voor het stamboomonderzoek?

Opm. Maak gebruik van MacOs en Reunion 14 en MacFamilyTree 10 (weet nog niet welke van de 2 mijn voorkeur heeft). 

Duinker - 10 jul 2024 - 14:42

/

Jan CIavaux - 10 jul 2024 - 14:57 (laatst bijgewerkt 10 jul 2024 — 21:45 door auteur)

Dat is een heel ander onderwerp. Die vraag was over de naamgeving van bestanden. Deze vraag gaat over hoe jullie je onderzoeks resultaten bijhouden. 

Duinker - 10 jul 2024 - 15:33 (laatst bijgewerkt 10 jul 2024 — 15:36 door auteur)

Een goede 'genealogie boekhouding' is van essentieel belang: … wat heb ik wel nagekeken en wat niet…
Alles bijhouden in een bepaald genealogie programma lijkt mij niet verstandig.

In 'Handreiking bronvermeldingen' kunt u lezen dat ik de structuur binnen een archief essentieel vind.
Derhalve heb ik voor elk archief dat ik bezocht heb in de afgelopen 60 jaar een apart document met daarin per toegangsnummer een korte weergave van de desbetreffende inventaris van die bepaalde toegang en de stukken die ik heb (op een bepaalde datum) heb nagekeken. 
Op die manier kan ik snel nakijken welke stukken ik van bijv. het ORA van Leiden wel of niet heb bekeken of welke nadere aandacht verdienen. 
Maar ... 'Zoveel mensen, zoveel wensen' en er zijn ... 'Vele wegen die naar Rome leiden.’

Frans van Bodegom
Reunion NL Support Team

Bijgevoegd klein voorbeeldje van ONA Leiden

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

F.J. van Bodegom - 10 jul 2024 - 17:47 (laatst bijgewerkt 10 jul 2024 — 17:51 door auteur)


Hoewel het bijhouden van wat je in welk archief hebt bekeken (of nog wilt bekijken) een goed begin is, doe je als genealoog veel meer:

Je leest literatuur, of wilt dat nog gaan doen.
Je bezoekt websites en gebruikt zoekstrings en die kunnen weer andere resultaten geven naar mate de tijd voortgaat, of tot de website ineens verdwijnt . . .

Er zijn inderdaad speciale agenda programma's die logs bijhouden en die runnen reuze handig zijn indien je snel dwars door de tekst heen kunt zoeken, terwijl je de tekst toch in deel-onderwerpen opdeelt.

Ik heb een tijdje KeepNote 0.7.8 van Matt Rasmussen geprobeerd. Dat was wel wat ik zocht, maar het was niet uitontwikkeld en een beetje grof. Het had ook opslagbeperkingen (maximale grootte van teksten). Ik denk dat Duinker in soortgelijke software is geïnteresseerd.

MS Note kan een oplossing zijn. Maar, ik weet niet hoe snel dat is met terugzoeken en welke beperkingen daar gelden.

En wat met alle oplossingen geldt is dat je natuurlijk wel de discipline moet hebben om een dagboek bij te houden, terwijl je juist lekker aan het zoeken was naar nieuwe informatie. Dat is echter technologie-onafhankelijk.

Verder zijn er commerciële dagboek programma's, maar ik ken er geeneen uit eigen ervaring.

Michaël

Boers 2 - 10 jul 2024 - 20:59







De auteur van het eerste bijdrage in dit bericht heeft aangegeven dat de vraag is beantwoord of het probleem is opgelost.

Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu