stamboomforum

Forum logoGenealogie software / GEDCOMs » Notities met opmaak, inclusief tabellen



Profiel afbeelding

Ik gebruik al heel lang Gramps, en daarvoor PAF, en mijn vader heeft heel lang met Brother's Keeper gewerkt.

En die kwam er in de jaren 90 van de vorige eeuw al achter, dat het voor veel dingen eigenlijk veel handiger is om met Word te werken, omdat je daarin iets aan opmaak kan doen, en ook makkelijk simpele tabellen kan maken, voor bijvoorbeeld de adressen waar een gezin gewoond heeft. Die stonden in het bevolkingsregister van Amsterdam namelijk op de gezinskaarten, en later ook op de persoonskaarten, die feitelijk toch ook weer een soort gezinskaarten waren, omdat die in eerste instantie voor gezinshoofden werden gemaakt, waarbij de echtgenote vaak geen eigen kaart kreeg, totdat ze na de dood van de man, of na een echtscheiding, en eigen kaart kreeg.

En nu we 30 jaar verder zijn, zie ik eigenlijk nog steeds geen software die het voor mij makkelijk maakt om de gezinspagina's die mijn vader toen in Word maakte over te nemen. Er zijn wel programma's die simpele opmaak ondersteunen, ieder op hun eigen manier, maar van tabellen lijken ze nog geen kaas te hebben gegeten.

En hoewel GEDCOM 7 wel een optie heeft voor notities in html-vorm, zijn de eisen die de huidige versie van die standaard stelt nog vrij gering, en komen tabellen daar nog niet in voor, terwijl ik die wel graag wil hebben.

Kent iemand software die die tabellen wel ondersteunt?

Enno Borgsteede - 22 mei 2024 - 15:12

Enno,

Ik heb een tijdje geleden mij verdiept in "Family Historian" versie 7. Is in principe volledig Engels georiënteerd maar aan te passen naar Nederlandse wensen. Dit programma ondersteunt zowel tabellen (geen ervaring mee) als diverse soorten opmaak.
Je moet er wel even voor gaan zitten maar is wel de moeite waard.

Reinoud van Wijk - 22 mei 2024 - 20:56

Leuk dat je dat noemt. Ik heb er ook naar gekeken, maar het contrast met Gramps was te groot om over te stappen. En dat had o.a. te maken met het gevoel van controle dat ik nu heb, door de overzichten die Gramps biedt, en omdat het open source is, waardoor ik mijn eigen variant kan onderhouden, wat ik nu ook doe.

Het feit dat je je zoals je zelf zegt 'verdiept' hebt, wekt bij mij de indruk dat je niet overgestapt bent. Klopt dat?

En zo nee, heb je dan andere manieren gevonden om met 'verrijkte' notities te werken?

Enno Borgsteede - 22 mei 2024 - 21:30

Het ging mij om de overstap van TMG naar een moderner programma. Tot nu toe is Family Historian het gene wat het dichts in de buurt komt en aansluit op mijn wensen. Verrijkte noties en media heb ik geen aandacht aan geschonken.
De overstap heeft nog niet plaatsgevonden, ik heb geprobeerd aldaar de discussie aan te zwengelen dat ze een mooi programma hebben maar het iets zouden moeten internationaliseren en niet typische Engelse gewoontes als standaard gebruiken.
Groot pluspunt vind ik dat ze strak vasthouden aan de Gedcom specificatie, dat geeft voor de toekomst een onafhankelijk gevoel. Daarnaast is de software krachtig waardoor ook grotere bestanden vloeiend aanvoelen.

Reinoud van Wijk - 22 mei 2024 - 21:51

Betekent dit, dat je helemaal niet in notities en media geinteresseerd bent, of sla je ze apart op, buiten TMG?

Enno Borgsteede - 23 mei 2024 - 15:59

Tot nu toe niet gekoppeld aan een genealogieprogramma. Bij een overstap is dat wel de bedoeling en dan komt, op dit moment, Family Historian, op de eerste plaats (ik wacht eigenlijk op versie 8 in de hoop dat die iets internationaler is georiënteerd).

Reinoud van Wijk - 23 mei 2024 - 16:46

OK, ben benieuwd. En ik denk dat ik zelf maar eens bij de mede-ontwikkelaars van Gramps moet gaan lobbyen.

Enno Borgsteede - 23 mei 2024 - 18:06

Als ik nu een Genealogisch verslag wil maken doe ik dat ook in Word.  Ik maak een tekstuele uitvoer uit mijn genea-programma, en dat maak ik verder op in Word.  Het is enorm veel werk, want ik ben perfectionist, en daarom doe ik het niet.

Maar genealogische programma's en ook genealogieonline heeft nog niet het niveau van controle over de layout die gewenst is voor een publicatie. Voorbeelden: geen doorlopende tekstflow over pagina-einden maar een pagina-break na elke 2 gezinnen.  Linkerpagina;s blanco houden voor fotos, verhalen en context. Aanwijzers / tabs (ter orientatie van familietak/generatie) in de marges. Bronbeschrijvingen aan het eind van elk hoofdstuk, hoofdstuk kan een familie zijn of een volledige generatie. Etc. Allerlei dingen die de overzichtelijkheid, leesbaarheid en informativiteit ondersteunen.

Maar het is veel werk dit te doen, en je wilt het niet elke keer opnieuw doen bij aanvullingen of wijzigingen.  Daarbij, werken met Word is ook een drama soms.

Het zou mooi zijn als er een voorgebouwd format was voor dit doel.

Sander Clement - 11 jun 2024 - 15:27

Dat van Word herken ik wel, dat je wel bezig kan blijven. Mijn vraag was echter meer op het omgekeerde gericht, namelijk het verwerken van de documenten die mijn vader heeft gemaakt in notities, waarin de opmaak enigszins behouden blijft. En ik zie nu, dat ik dat in mijn vraag niet echt heel duidelijk heb gemaakt.

Ik heb hier een aantal Word-documenten waarin mijn vader voor ieder gezinshoofd een gezinsblad heeft gemaakt, dat qua inhoud veel overeenkomsten vertoont met wat je in het stadsarchief van Amsterdam op een gezins- of een persoonskaart aantreft. Die kaarten noemen allemaal een hoofdpersoon, en diens ouders, en indien van toepassing ook een partner, en haar ouders, even uitgaand van een 'normaal' gezin, met man en vrouw. In veel gevallen heeft een vrouw alleen een eigen kaart als ze gescheiden is, of weduwe. En het leuke van deze kaarten is, dat ze ook alle adressen van de hoofdpersoon, dan wel het gezin, laten zien, voor zover die in Amsterdam waren, waarbij ook het adres vermeld werd waar een persoon vandaan kwam, indien buiten Amsterdam, en waar die heenging, indien buiten Amsterdam.

De familiebanden die je uit deze kaarten kan afleiden staan allemaal ook met de plaatsen en de data in de stamboom zelf, nu in Gramps, maar dat geldt niet voor die adressen. En die kan ik wel allemaal als residenties bij de personen invoeren, maar ze volgens GEDCOM eigenlijk horen, maar dat is me echt te veel werk. En verder is het ook vooral dubbel werk, omdat de adressen eigenlijk voor het hele gezin gelden, d.w.z. voor de ouders, en hun kinderen, tot die laatste elders gingen wonen. En ook die adressen werden op die kaart vermeld, als ze vertrokken.

En voor die adressen zou het mooi zijn als ik die vanuit Word in een notitie kan plakken in de vorm van een simpele tabel, met datum en adres, en verder weinig fratsen. En die notitie link ik dan aan het gezin. De tabel met kinderen kan er dan ook nog bij, want die vindt je ook op die kaart.

Ik wil ditzelfde ook met bronnen, zoals oude gegevens die hij van Genlias heeft gekopieerd, of die ik zelf vind op wie was wie, of andere sites, zoals bijvoorbeeld ook on-line begraafplaatsen, waar je vaak een tabel ziet met de namen van de personen in een graf, en hun geboorte- en overlijdensdata. Dit zijn allemaal dingen waarbij een simpele opmaak in kolommen of tabellen handig is, zonder dat ik nou perse alle opmaak met kleuren van de site over wil nemen. Liever niet eigenlijk, omdat het me toch om de gegevens gaat. En die zien er nu niet uit.

Enno Borgsteede - 11 jun 2024 - 21:28

Hallo Enno, je zou het ook als afbeelding bij het gezin kunnen voegen?  Vanuit Word als PDF of PNG uitvoeren en dan koppelen aan alle gezinsleden?

Sander Clement - 11 jun 2024 - 23:39


Heb ik ook aan gedacht, maar dat betekent dat ik de notities niet kan bewerken.

Ik denk dat het erop neerkomt, dat ik bij mijn mede-ontwikkelaars moet gaan lobbyen.

Enno Borgsteede - 12 jun 2024 - 13:05







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu