Betreft Genealogie Online (via Firefox browser)
We zijn allemaal op de hoogte van de problemen rond de websites genealogieonline.nl en verwanten, er wordt (de inspanningen van enkele personen die de fora bemensen niet meegerekend!) niet meer gereageerd op fouten, het aantal fouten neemt toe enz. enz.
Met regelmaat vragen gebruikers zich af of verlengen van de betaalde abonnementen nog zin heeft.
Met het dilemma wel of niet verlengen worstelde ik ook. Het aantal door mij gemelde fouten en vragen over de functionaliteit van GO wat niet is opgelost is op 2 handen niet meer te tellen. GO is een prachtig initiatief en ik betaal graag voor goede functionaliteit maar als er niet meer gereageerd wordt gaat betalen voor steeds minder functionaliteit en meer fouten steeds meer tegenstaan.
Daarom heb ik besloten mijn betaalde abonnementen stop te zetten.
Groot was mijn verbazing dat ik vandaag een onaangekondigde afschrijving zag voor een nieuwe periode van mijn abonnementen, datum incasso 18-10-2024.
Tot nu toe werden mijn abonnementsgelden steeds geincasseerd op 2-11, mijn abonnementen lopen van 10-11 tot 9-11.
Op de helppagina over abonnementen https://www.genealogieonline.nl/help/item.php/256 staat onder meer:
Een Plus abonnement is een jaarabonnement waar u vooraf voor betaald. Opzeggen van een Plus abonnement leidt niet tot restitutie.
Enkele weken voor het aflopen van het jaarabonnement zal Coret Genealogie u, afhankelijk van de wijze waarop u heeft betaald, een bericht sturen:
Ik heb het aangekondigde bericht enkele weken voor het aflopen van het abonnement niet gekregen.
Omdat tot nu toe steeds op 2-11 werd geincasseerd reken je niet op plotselinge vervroegde incasso en wordt je niet de kans gegeven abonnementen tijdig stop te zetten.
De pagina over mijn abonnementen meldt:
U heeft op 18 oktober 2024 een machtiging afgegeven aan Coret Genealogie om het abonnement te incasseren van rekening NLxxyyyy00000 op naam van xxxx. De volgende incasso zal plaatsvinden rond het einde van uw lopende abonnement op 9 november 2025.
De hr. Coret reageert niet meer op wat er op de fora rondgaat, hij is dus in feite onbereikbaar. De toezegging tijdig te worden geinformeerd is niet nagekomen. De incasso is zonder opgaaf van redenen vervroegd.
Ik meen daarom het recht te hebben het geincasseerde bedrag te storneren en mijn abonnementen alsnog op te zeggen m.u.v. het Genealogie Online Plus abonnement wat nog loopt tot 9-11-2025.
Bij het opzeggen is mij zojuist gebleken dat alleen de abonnementen van Stamboom Forum Plus, Familie Archivaris Plus en Open Archieven Plus zijn op te zeggen. Het abonnement voor Genealogie Online Plus (wat in mijn geval nog loopt tot 9-11-2025 is niet op te zeggen zonder dat dit verlengd wordt tot 10-10-2026 à € 36,40. Hiermee kom ik dus in de situatie dat ik verplicht word te verlengen, dat lijkt dus te wijzen op alweer een fout in de software.
Omdat wijzigen/opzeggen via de website niet mogelijk lijkt zonder verlenging meldt ik bij deze aan hr. Coret dat ik per 9-11-2024 de abonnementen Stamboom Forum Plus, Familie Archivaris Plus en Open Archieven Plus opzeg en per 9-11-2025 Genealogie Online Plus.
Mocht u erover denken uw abonnementen stop te zetten dan is het dus raadzaam uw bankafschrijvingen te monitoren en tijdig op te zeggen.
Peter de Jong - 22 okt 2024 - 20:17 (laatst bijgewerkt 22 okt 2024 — 20:23 door auteur)
Als je het niet eens bent met een automatische incasso kun je het bedrag terugboeken (storneren).
Hans Blondeel Timmerman - 22 okt 2024 - 21:54
Dat is dus meteen het probleem van een 1 mans bedrijf. Als iemand (tijdelijk?) niet meer in staat is om het bedrijf te ’runnen’ heb je een probleem.
Duinker - 23 okt 2024 - 09:26
Beste Peter,
Je bent me nét voor om de situatie weer aan te kaarten. Het is inmiddels precies een jaar geleden dat de Helpdesk op z'n gat ligt. Sindsdien heb ik op de achtergrond de Helpdeskproblemen via mail naar Bob doorgestuurd (ooit heeft hij mij toegezegd mijn mailberichten altijd te zullen bekijken). Afgelopen voorjaar is het even goed gegaan, Bob was soms weer online en pakte weer wat dingen op. Maar sinds enkele maanden gebeurt er weer niets.
Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen. Na al mijn contactpogingen ben ik allang gestopt met het benaderen van Bob, en reageer ook niet meer op de Helpdesk topics van leden omdat ik dan toch weer steeds in herhaling val met dezelfde boodschap.
Inmiddels heb ik wel de emotionele schade door het 'ghosten' van Bob achter me gelaten. De andere moderator (E. Rollema) heeft enkele maanden geleden de handdoek in de ring gegooid na 15 jaar (!) trouwe dienst, waarbij hij zeker niet over één nacht ijs is gegaan. Bob heeft daar privé niet op gereageerd.
Dit jaar heb ik opvallend veel emails van leden ontvangen met de vraag of ze hun abonnement zullen verlengen of niet, en of ze überhaupt een abonnement zouden afsluiten. Hierop heb ik zo neutraal mogelijk gereageerd, want ik ben wars van broodroof, maar aan de andere kant wil ik ook de consument eerlijk informeren hoe de situatie werkelijk is, en of zij dan ook waar voor hun geld krijgen, wat bij sommige onderdelen dus niet meer zo is.
Jouw bericht hierboven bevestigt voor mij nu dat de boel echt op z'n gat ligt. Bob was altijd heel secuur en fair in zijn financiële administratie, dus als hij dit ook al niet meer beheert, dan is dat een megagrote rode vlag.
Ondanks alles blijf ik de boel nog steeds in de gaten houden, dan alleen nog voor de meldingen over privacyschendingen of het verhuizen van een topic. Maar vanaf nu stuur ik dus op de achtergrond geen berichten meer naar hem door, aangezien het toch zinloos is.
De hoop dat Bob ooit nog terug zal komen is voor mij wel vervlogen. Maar ondanks zijn ghosting en de emotionele gevolgen die dat voor mij heeft gehad, blijf ik toch openstaan voor een gesprek met hem omdat ik vermoed dat er meer speelt dan 'er geen zin meer in hebben'.
En mijn advies voor de wel- en niet-betalende leden: ga op je eigen gevoel af of een upgrade wilt (of wilt verlengen). Gelukkig zijn de abonnementskosten niet superhoog, en kan je - ook zonder dat er nog onderhoud wordt gepleegd en sommige onderdelen niet meer goed werken - toch gebruikmaken van de voordelen (voor zolang het dan nog duurt).
Yolanda Lippens - 23 okt 2024 - 11:25 (laatst bijgewerkt 23 okt 2024 — 11:28 door auteur)
Gezien het bovenstaande verhaal wil ik leden die hun stamboom alleen online bewaren toch adviseren om hun gegevens ook in een lokaal stamboom programma bewaren. Het zou ‘eeuwig’ zonde zijn als men het werk, van waarschijnlijk, vele jaren kwijt zou raken.
Duinker - 23 okt 2024 - 12:15
Beste Yolande,
begrijp ik uit je zin 'blijf ik toch openstaan voor een gesprek met hem omdat ik vermoed dat er meer speelt dan 'er geen zin meer in hebben'.' dat het jou bekend is dat Bob 'er geen zin meer in heeft'?
Of concludeer je dat uit het feit dat hij 'onbereikbaar' blijft.
Het lijkt me overigens dat als er ten onrechte abonnementsgelden worden afgeschreven zonder dat daar een 'deugdelijke' prestatie tegen overstaat er toch juridische stappen zijn te ondernemen. Bob staat volgens mij gewoon bij de KvK ingeschreven met zijn bedrijf / bedrijven. Ook is hij regelmatig op Twitter actief.
@Bob, als je dit leest: wat is nu precies het probleem? Jaren terug heb ik als ICT'er mijn hulp wel eens aangeboden en was het prettig converseren met je. Aangezien mijn stamboom onderzoek jaren heeft stilgelegen (en daarmee ook het gebruik van GO) valt mij nu pas op dat er iets serieus aan de hand is met GO (en kennelijk al geruime tijd).
Wellicht zijn er wel meerdere ICT'ers en anderen die bereid zijn om te helpen, desnoods om over een overname te denken.
Tom Rowel - 23 okt 2024 - 15:28
Yolande, ter informatie: ik heb Bob een berichtje gestuurd op 'X' (voorheen Twitter) en nogmaals mijn hulp aangeboden.
Ik wacht even af.
Tom Rowel - 23 okt 2024 - 15:39
Tom, ik hoop van harte dat het je gaat lukken om de boel over te nemen. Ik heb dit onderwerp vaak genoeg bij Bob aangekaart, maar hij stond daar nooit voor open. Hopelijk zijn de kaarten nu anders geschud.
M.b.t. mijn opmerking; als iemand een ander 'ghost' dan zit daar altijd iets achter. Omdat er nooit een conflict of ook maar iets van schuring tussen Bob en mij is geweest - onze 3 wekelijkse gesprekken verliepen altijd erg prettig - trek ik de logische conclusie dat er achter de schermen meer speelt.
Yolanda Lippens - 23 okt 2024 - 18:04
ik heb mijn data weggehaald., voordat er iemand mee aan de haal gaat.
Ik vertrouw de zaak niet meer.
johan scholte - 8 nov 2024 - 20:26
Mijn advies: stop automatisch verlengen onmiddellijk, dan kun je per jaar opnieuw bekijken of je wel of niet wilt betalen.
Aangezien je alle gegevens zelf ge-upload hebt, is er geen enkel risico dat je deze kwijt raakt.
Jan Verkade - 9 nov 2024 - 11:52
Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!
Bedankt, uw melding is verstuurd aan de moderators.