@Jan van Bommel - 14 aug 2024 - 16:04
[quote]Het goed laten draaien van de site lijkt me voor de heer Coret behoorlijk wat werk[/quote]
Dat is het ook, ik denk dat iedereen die gebruik maakt van GO dat niet zal bestrijden.
Maar zodra je abonnementsgeld gaat vragen voor je diensten dan ben je als automatiseerder verplicht om die diensten ook te waarborgen, zowel qua functionaliteit (meer functionaliteit inbouwen is ok, minder kan je niet maken tenzij je de prijs verlaagt) als continuiteit.
Continuiteit bereik je in automatiseringsland door een aantal zaken te regelen:
- backups zodat je bij gegevensverlies de beschikbaarheid van gegevens kan herstellen
- documentatie (onder meer voor punt 4 en 5)
- versiebeheer, testen, eventueel terugrollen van nieuwe versies
- voldoende personeel met kennis zodat (langdurige) uitval kan worden voorkomen
- je personeel heeft voldoende rechten om systemen te kunnen raadplegen en muteren, bugs kunnen fixen, enz.
- documentatie voor je gebruikers, na verschijnen van nieuwe versies en bugfixes
Het kan natuurlijk zijn dat de bouwer van GO bijvoorbeeld aan zijn pensioen gaat denken maar dat gaat met het door hemzelf ingestelde abonnementsgeld niet eerder dan na fatsoenlijk op de hoogte stellen van de gebruikers en tot de betaalde termijnen zijn verstreken voor voldoende support en beschikbaarheid van de service te zorgen.
Het behoeft geen betoog dat het bij GO momenteel aan een aantal punten schort. Daarmee wordt het verdienmodel onderuit gehaald want mensen worden de fouten beu, stoppen met de abonnementen en verlaten het platform, daarmee het einde inluidend van een mooi product.