Enige tijd heb ik meegewerkt aan het Vele Handen project “De laatste kaart” van CBG. Inmiddels blijkt dat o.m stadsarchief Amsterdam gebruikt maakt van NRO (Nationaal Register Overledenen) om de bij hun aanwezige persoonskaarten eerder dan 100 jaar na overlijden openbaar te maken.
Matching persoonslijsten voor openbaarmaking indexgegevens - Stadsarchief Amsterdam
Elke persoonskaart bevat een schat aan informatie waarvan een deel op een persoonslijst ontbreekt. (historisch verloop adressen, wisseling van beroep, de evt. geboren kinderen (soms staan niet alle kinderen vermeld op een persoonslijst).
Mijn vraag aan CBG was: zou het in de toekomst mogelijk zijn om indien een persoon na 1994 is overleden ook een persoonskaart aan te vragen/meegeleverd te krijgen? Uiteraard zal dat voor de aanvrager extra kosten opleveren maar m.i. in sommige gevallen ook meer waar voor je geld. Zou deze optie in uw besprekingen meegenomen kunnen worden? Of wellicht is dit reeds lang aan de orde geweest.
Het antwoord op deze vraag van het CBG: "Dat is een hele terechte vraag. Jammer genoeg hebben we bij het CBG geen persoonskaarten van mensen die na 1 oktober 1994 zijn overleden. Deze liggen meestal bij de gemeenten waar mensen in 1994 woonachtig waren. Op het digitale uittreksel (persoonslijst) van mensen die na 1 oktober 1994 zijn overleden staat ook waar de persoonskaart ligt. Het verschilt echter per gemeente of ze het mogen vrijgeven".
Mijn vraag aan NHA (Noordhollands archief) is nu: verwacht u dat een aanvrage van een archiefkaart bij een gemeente (na een vastgesteld overlijden na 1994 na invoering van de persoonslijst) succes kan hebben? Uw archiefinstantie heeft de meeste directe contacten met de diverse gemeentes.(het probleem dat ik zie: tijd- en kostenpost voor gemeentes, betaling van evt leges door de aanvrager).
Zodra ik van hen een antwoord heb ontvangen zal ik dat hier plaatsen.
Mvg-Ben